پنج شنبه , خرداد ۳۱ ۱۳۹۷
خانه / فرق اسلامی / تفاوت اسلام علوی با اسلام جعفری
Image result for Islam

تفاوت اسلام علوی با اسلام جعفری

لفظ شيعه به كساني انتساب آزادی می گردد كه قائل به شاهنشاهی بلافصل معصوم ولی پیشرو علی (ع) باشند. شيخ مفيد در جنگ اوائل المقالات ص۴۲ فتوا اند: « لفظ شيعه به كساني قول مي شود كه به زعامت پیش نمازی و پس نمازی و شاهنشاهی بلافصل علي(ع) معتقدند و بر اين عقيده اند كه زعامت پیش نمازی و پس نمازی او از طريق نصّ جلي يا خفي دایم شده است و امامت ، حق او و حقّ اولاد اوست». شیعه جعفری یا شیعه دوازده امامی، كسانی هستند که نه عزب امامت بلافصل علی (ع) را پسند دارند، بلکه یازده طفل او را نیز امام می دانند. اینها را تره سخن اند چون اوّلاً بیشترین معارف این گروه جشن از امام جعفر صادق (ع) رسیده است. در ادامه در مطلب فرق اسلامی در مورد تفاوت اسلام علوی با اسلام جعفری بیشتر می گوییم.

Image result for Islam

ثانیاً این تمویه ، تمویه شاگردان خاصّ قدوه باصفا (ع) بود. زمانی که بعد از قطب پیش نماز و ماموم نزیه و بی روح (ع) شیعیان به چند حزب پاشیدگی شدند، شاگرادان اختصاصاختصاصی آن عتبه به سفارش ی ایشان، به مامومی پیشوا موسی کاظم (ع) گرویدند و موسويّه يا مفضّله نامیده شدند. بقیه همین جمعیت است که هم دوره مشهورترین انشعاب ی شیعه را تشکیل داده و شیعه ی شاهی یا اثناعشری یا دوزاده امامی نامیده می شود. – علوي نیز در لغت به معناي خویش به علي(عليه السلام) است و در زبان به كسي قول مي شود كه آن محضر را بر سه خليفه ديگر ترجيح داده و پيرو اوست. علويان ثنایا هشت قرن پيش به سرزمين آناتولي آمدند و الحال حدود يك سوم جمعيت تركيه را تشكيل مي دهند و ۲۰ الي ۲۵ ميليون جمعيت دارند. علويان در آزگار بلوكها تركيه زندگي مي كنند، ولي بيشتر آنها در غرب تركيه هستند. علويان از حيث ادب و هنر بسيار غني اند و از زماني كه به آناتولي آمدند مات تن سخن سنج و اندیشمند تربيت كردند.

فشارهاي عثماني دلیل شد كه آنان از مراجع كتاب شناسی و بها هاي خود دور بمانند. از آن تشكيل سلطنت تركيه نيز چون كامل مراكز ديني بسته شد، مركزها علويان هم تعطيل شد و اين نيز تأثير بسزايي در دور سكونت آنها ازارزش هاي خود داشته است. علويان نیز از حيث اعتقاد، شيعة دوازده امامي و از حيث مذهب، جعفري هستند. اين را هم در بیوگرافی هاي خود ذكر كرده اند و هم ركن ها آنها در تحقيقات ميداني ما بيان كرده اند. رد کلام آنکه: وسط شیعیان علوی و سبزیجات توفیر محسوسی باصره نمی شود.

زيديه به كساني قول مي‌شود كه پس از قدوه حسين ـ عليه السّلام ـ قائل به مامومی زيد نابالغ امام سجاد ـ عليه السّلام ـ شدند و معصوم ولی پیشرو سجده كننده ـ عليه السّلام ـ را به نشانی قطب پیش نماز و ماموم واجب الطاعه استجابت نداشتند. ۴) زيديان به اصول پنج‌گانه‌ي ذيل باورمند هستند: ۱٫ توحيد: يعني هر مكلّفي بايد اعتقاد به خدا و وحدانيّت و بیان به ربوبيّت او داشته باشد. ۲٫ عدل: يعني خداوندكار قبيح ادا نمي‌دهد و افعال ناس چه خوب و چه بد منتسب به باری نيست و هر كس به اندازة عملش اجر و يا كیفر خواهد ديد. ۳٫ منزلة بين المنزلتين: يعني انساني كه مرتكب گناه كبيره شده است، نه مؤمن است و نه كافر. محتملاً و حتماً در درجه‌اي ميان اين دو است.

كه فسق باشد، بنابراين مرتكب كبيره، بدكار است، كه در رخ تاكید بر خطا خود اگر عاری و با مغفرت جویی بميرد مخلّد در آتش جهنّم خواهد بود و از توسط هم بي‌نصيب خواهد شد. ۴٫ وعد و وعيد: «وعد» يعني خبر واسپردن به اجر و به بار دهنده بشير مي‌گويند. وعيد هم به معناي خبر تحویل دادن به تاوان است كه به آورندة آن نذير گويند. معناي اين اصل در ميان زيديه اين است كه بلندمقام در آنچه كه پاس داده است تخلّف نمي‌كند، زيرا خداوندي كه تمول بر وفاي به پاس و وعيدها دارد، خلف نوبت از طرف او جايز نيست. چون مي‌فرمايد: «انّ پروردگار لا يخلف الميعاد» زيديان طبق همين اصل شفاعت را براي همنشینان كبائر لغو دانسته و معتقدند كه اگر مرتكبان كبيره هم جامع توسط باشند، خلاف وعدة خدا است كه فرموده: «ما للظّالمين من حميم و لا شفيع يطاع» و نيز مي‌گويند: مداخله اختصاصاختصاصی مؤمنين است.

Image result for Islam

بدين معنا كه ترفيع رتبه براي آنان مي‌باشد و پادرمیانی به معناي ريختن عبادات مجرمين است. ۵٫ امر به نامور و نهي از منكر: در تفكّر زيديه اين اصل آن‌قدر اهميّت دارد كه از جملة قواعد مصونیت و خطر و امنيت فرد و گروه قلمداد شده و معتقدند كه احتیاج اين فريضه از راه نقل يعني آيات و روايات برقرار است و براي آن شرايط و مراتبي را قائل هستند. از جملة شرايط افزون بر شرايط عمومي مانند استطاعت و رسایی و … اين موردها را ذكر مي‌كنند: الف: آمِر يا ناهي بايد ملا مدرس به مأمور به يا منهي عنه باشد.

ب: سرپیچی كردن شكنجه مردم در مقابل اجرا اين فريضه را داشته باشد. ج: بداند كه نهي از جرم او برآیند به انجام بزه بزرگ‌تري نمي‌شود. د: الزامی نيست فرمانده به بنام آدم كاملي باشد. و …. بعضي از عقايد ديگر زيديه به رخ اجمال چنين است: خصال خداوند عين ذات اوست. بارخدا در دنيا و آخرت ديده نمي‌شود. حُسن و قبح عقلي را مستجاب دارند. پوزش ناكثين صحيح است. معاويه بدنام است و … امامت: اين بحث در پیشامد اصلي‌ترين بحث پيرامون فرقة زيديه است. چون نقطة ضدیت و جدايي شيعه اماميه و زيديه در همين بحث مي‌باشد.

زيديه براي زعامت پیش نمازی و پس نمازی شرايط زير را ضروری دانسته‌اند: ۱٫ قدوه بايد از نسل احمر فاطمة زهرا ـ وحی درود خدا عليها ـ باشد، یا وقتی كه از سرخ پیشوا حسن ـ عليه السّلام ـ شمه يا از اولاد رهبر حسين ـ عليه السّلام ـ ۲٫ عالِم به شريعت نفحه تا بتواند كس را به فقه ديني هدايت كند. ۳٫ زاهد، عادل، دلاور و سخي باشد. ۴٫ .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *